کلیسای جامع اسحاق یکی از نمادهای سنتی سن ‌پترزبورگ محسوب می ‏شود که دارای سقفی با گنبدی طلایی و چشم ‌اندازی درخشان و زیباست. این کلیسا مکمل مجلس سنا و میدان سنت اسحاق است که از بهترین معماری برخوردار بوده و میزبان مراسم مذهبی در تعطیلات روز یکشنبه می ‌باشد.

کلیسای جامع اسحاق نسخه چهارم از کلیسای قرون ‌وسطی بوده که در سن ‌پترزبورگ واقع است. مهم‌ترین کلیساهای ارتدکس روسیه با توجه به نام امپراتوران روسیه ساخته می ‌شدند. یکی از اولین کلیساها در سن‌ پترزبورگ، کلیسای چوبی ساده‌ ی‏ سنت اسحاق است که توسط پیتر من Peter Man در سال 1707 ساخته شد. امپراتور غالباً به این کلیسا آمده و به عبادت مشغول می ‌شد. در کنار این کلیسا کارخانه کشتی ‌سازی و نیروی دریایی قرار داشت. اولین کلیسای ساخته ‌شده کم‌کم نمای خود را از دست ‌داده و در سال های بعد مجدد بازسازی شد و همچنین نمای کلیسای بازسازی ‌شده از سنگ است. تا آن زمان در این کلیسا مراسم مذهبی خاصی اجرا نمی‌ شد.

پس ‌از آن کلیسای دوم توسط آنتونیو رینالدی Antonio Rinaldy طراحی ‌شده و جایگزین کلیسای اول شد. این ساخت ‌و ساز در زمان سلطنت پل من Paul Man صورت گرفت. محل اقامت پل من در مجاورت این کلیسا بود. سرانجام طرح اصلی توسط سنت مایکل St Micheal از طریق کاهش هزینه ایجاد شده و این کلیسا را دچار تغییر کرد زیرا آن را مناسب با هدف و سبک معماری سن‌ پترزبورگ نمی‌ دانست.

 

کلیسای اسحاق نماد تاریخی و سرچشمه مذهب و معماری سن‌ پترزبورگ

پس ‌از آن و در سال 1812 الکساندر من، دستور بازسازی کلیسای جامع را صادر کرده و پروژه‌ای جدید از طرف یک معمار فرانسوی جوان به نام مونت فراند Montferrand تائید شد. ساخت‌ و ساز و بازسازی این کلیسا در طی مدت چهل سال صورت گرفته و در طی این زمان 500000 نفر در این کار شرکت داشتند.

 

 ساخت زیرزمین کلیسای اسحاق پنج سال به طول انجامید. در ساخت این کلیسا از آخرین فن‌آوری استفاده و روش‌ های جدیدی در طراحی آن به ‌کاربرده شد، همانند برشی‌ هایی مخصوص برای ایجاد ستون ‌هایی که چهل متر گرانیت جامد در آنها به کار رفته بود. پس از طراحی، ساخت و سنگ‌ تراشی ستون‌ ها، با استفاده از طراحی مهندسان و بکارگیری قرقره چرخشی، این ستون‌ ها به‌ صورت عمودی قرار گرفتند. این کار توسط بیست ‌و هشت نفر صورت گرفت و بعد 128 ستون با سایزهای مختلف ساخته شد که مجموعه ‌ای منظم را تشکیل می‌ دادند. 24 ستون گرانیتی با استفاده از یک قالب مخصوص بالای سطح زمین قرار گرفتند. گنبد و نمای خارجی آن نیز طلاکاری شده و ساخت آن هفت سال طول کشید.

کلیسای اسحاق سمبلی از بینش مذهبی بود که روحانیون و بازدیدکنندگان خارجی و جمعیت عظیمی از مردم در آن به اجرای مراسم مذهبی می ‌پرداختند. جشن روز مقدس مسیحی در کلیسای اسحاق بخشی از مراسم کلیسای ارتدکس است. کلیسای اسحاق دومین ساختمان بلند سن ‌پترزبورگ ، پس از کلیسای پیتر در مقام دوم قرار دارد و از لحاظ تاریخی دارای معماری منحصر به ‌فرد بوده و گنبد طلایی آن خیره‌ کننده و بی ‌نظیر می ‌باشد. این کلیسا جمعیت زیادی از مسیحیان را در خود گردهم آورده است.

اشکال مستطیلی شکلی به ابعاد 100 در 100 و از طریق شانزده رواق کنار هم قرارگرفته ‌اند که برگرفته از کلیسای جامع می ‌باشد و صلیب بزرگی در مجاور آن وجود دارد. گنبد طلایی نیز بر روی یک سیلندر قرارگرفته و پنجره‌ هایی کوچک اطراف آن ساخته ‌شده است. هر گوشه‌ ای از کلیسای اسحاق دارای ویژگی‌های  منحصر به فرد، برج ناقوس بوده و دارای 11 زنگ ناقوس است که از مس، قلع و آلیاژ با گرانیت‌ های براق ساخته ‌شده است. دیوارهای کلیسای اسحاق با سنگ مرمر خاکستری تزیین ‌شده است. جنس تمام رواق‌ ها گرانیت قرمز بوده و مجسمه‌ های برنز از رسولان و نقش ‌های برجسته طلاکاری در کنار آن قرار داده ‌شده است. در کنار نرده ‌های داخلی نیز ردیفی از شمایل فرشتگان به چشم می ‌خورد. کلیسای اسحاق نماد مذهب و تاریخ در سن ‌پترزبورگ و مکانی برای عبادت و مراسم مذهبی می‌ باشد.